Bantuan Pembayaran Bersasar
Gambaran Keseluruhan bagi Bantuan Pembayaran
HLB /HLISB akan senantiasa menghulurkan bantuan sehingga 30 Jun 2021 kepada pelanggan yang mengalami kesukaran untuk membuat pembayaran pinjaman & pembiayaan disebabkan faktor-faktor berikut:
- Pengurangan pendapatan (anda atau pasangan anda)
- Kehilangan pekerjaan (anda atau pasangan anda)
- Aliran tunai perniagaan terjejas
- Penutupan perniagaan
Selain dari Bantuan Pembayaran HLB/HLISB sedia ada yang diberikan kepada para pelanggan yang terjejas kewangannya, bantuan tambahan juga diberikan kepada pendaftar M40, B40 dan juga kepada PKS selaras dengan pengumuman Belanjawan 2021.
Kategori Pelanggan |
Apakah Bantuan Pembayaran yang terlibat? |
Dokumentasi yang diperlukan |
Mohon |
---|---|---|---|
SEMUA pelanggan tanpa mengira pendapatan: 1) individu 2) PKS |
Bantuan Pembayaran dengan 5 pelan seragam untuk dipilih sehingga 30 Jun 2021.
Harap Maklum: Faedah/keuntungan akan terus ditambah kepada jumlah yang belum dibayar untuk Pelan Bantuan Pembayaran Bersasar.
|
YA
Untuk info> |
|
M40 bujang atau berkeluarga Perlu sudah berdaftar dengan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) |
ATAS PERMINTAAN
Untuk info> |
||
B40 bujang atau berkeluarga Perlu sudah berdaftar dengan Bantuan Sara Hidup (BSH) atau Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) |
Pilihan 1: Penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan selama 3 bulan. Pilihan 2: Pengurangan 50% ansuran selama 6 bulan
Harap Maklum: Faedah/keuntungan akan terus ditambah kepada jumlah yang belum dibayar untuk Pelan Bantuan Pembayaran Bersasar. Butiran tambahan faedah/keuntungan akan diberikan di Soalan Lazim
Jikalau anda ingin mengurangkan jumlah tambahan faedah/keuntungan, anda boleh memilh pilihan ketiga di bawah Pilihan 3: Pengurangan 25% ansuran selama 6 bulan
|
TIDAK
Untuk info> |
|
PKS Nilai jualan tahunan kurang daripada RM300,000; atau Bilangan pekerja sepenuh masa kurang daripada 5 orang |
|||
TIDAK
Untuk info> |
Jika anda ingin menghubungi kami
Untuk Pelanggan Individu |
Untuk Pelanggan Perniagaan (PKS & Korporat) |
---|---|
Pelan Bantuan Pembayaran HLB/HLISB Tel: 03 7959 1888 (Isnin – Khamis 8:45 pagi. – 5:45 petang; Jumaat 8:45 pagi. – 4:45 petang)
atau
Talian Pelanggan HLB/HLISB Tel: 03 7626 8899 (Isnin – Sabtu 9:00 pagi – 6:00 petang)
atau
Emel:PaymentRelief@hlbb.hongleong.com.my
atau
Lawati Cawangan HLB terdekat (Isnin – Khamis 9:15 pagi – 4:30 petang; Jumaat 9:15 pagi – 4:00 petang) *Kelantan & Terengganu (Ahad – Rabu 9:15 pagi – 4:30 petang; Khamis 9:15 pagi – 4:00 petang) |
Talian Pelanggan HLB/HLISB Tel: 03 7626 8899 (Isnin – Sabtu 9:00 pagi – 6:00 petang)
atau
Emel: sme@hlbb.hongleong.com.my
atau
Hubungi pegurus perhubungan anda untuk mengetahui bagaimana kami boleh membantu anda ke arah pemulihan sem |
Jika anda memerlukan penilaian bebas mengenai situasi anda
Agensi Kaunseling dan Kredit Pengurusan telah ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia untuk menyediakan perkhidmatan percuma mengenai pengurusan wang, kaunseling kredit, pendidikan kewangan dan penstrukturan semula hutang untuk individu dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
Sila hubungi 03 261677666 atau layari portal pelanggan AKPK di www.akpk.org.my
Sebarang pertanyaan, sila hubungi 03-26167766
Sejak 1 Oktober 2020, HLB/HLISB sudah menyediakan Bantuan Pembayaran has started to provide Payment Relief Assistance melangkaui selimut moratorium, dan akan melakukannya sehingga 30 Jun 2020 kepada SEMUA pelanggan kami yang terjejas kewangannya oleh Covid-19.
Penerangan ringkas tentang Pelan Bantuan Pembayaran sedia ada.
Bagi Sewa Beli / Sewa Beli-i (Pinjaman Auto)
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
Dokumen Yang Diperlukan untuk Memohon |
NOTIS PENTING : Bagi pelan ini, pelanggan diminta untuk menerima tawaran bank dengan mengikuti arahan dalam emel yang akan dihantar kepada pelanggan dalam masa 5 hari dari tarikh permohonan. |
---|---|---|---|
Gaji atau aliran tunai perniagaan terjejas. Memerlukan pengurangan ansuran pinjaman/pembiayaan seiring dengan kerugian pendapatan untuk melalui tempoh ini. |
Bayar sama ada 25%, 50% atau 75% ansuran sedia ada, bersama dengan lanjutan pada tempoh pinjaman. |
Bagi pelanggan individu:
1) Slip gaji bertarikh Mac 2020 2) Slip haji terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan)
Bagi PKS: 1) Penyata bank 9 bulan terkini * Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami.
|
|
Tiada pendapatan kerana Kehilangan Pekerjaan / Cuti Tanpa Gaji atau Penutupan Perniagaan |
3 bulan tambahan bagi pelanjutan penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan. |
Bagi pelanggan individu: 1) Surat HR yang menyatakan kehilangan pekerjaan / tiada cuti gaji / pemberhentian pekerja
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
Bagi Pinjaman Perumahan / Pembiayaan Perumahan
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab untuk Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
Dokumen Yang Diperlukan untuk Memohon |
|
---|---|---|---|
Gaji atau aliran tunai perniagaan terjejas. Memerlukan pengurangan ansuran pinjaman/pembiayaan seiring dengan kerugian pendapatan untuk membantu melalui tempoh ini. |
Bayar sama ada 25%, 50% atau 75% ansuran sedia ada, bersama dengan lanjutan pada tempoh pinjaman. |
Bagi pelanggan individu:
1) Slip gaji bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini
Bagi PKS :
1) Penyata bank 9 bulan terkini * Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami. |
NOTIS PENTING : Bagi pelan ini, pelanggan diminta untuk menerima tawaran bank dengan mengikuti arahan dalam emel yang akan dihantar kepada pelanggan dalam masa 5 hari dari tarikh permohonan. |
Tiada pendapatan kerana Kehilangan Pekerjaan / Cuti Tanpa Gaji atau Penutupan Perniagaan |
Pelanjutan penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan untuk tambahan 3 bulan. |
Bagi pelanggan individu: 1) Surat HR yang menyatakan kehilangan pekerjaan / tiada cuti gaji / pemberhentian pekerja
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
|
Pengurangan gaji atau aliran tunai perniagaan dan memerlukan kelegaan jangka pendek sebelum memulakan semula ansuran penuh. |
Bayar Faedah /Keuntungan hanya selama 6 atau 12 bulan. |
Bagi pelanggan individu:
1) Payslip bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan)
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
|
Gaji atau aliran tunai perniagaan memberi kesan, tetapi pemulihan yang sedang dijalankan walaupun ia mungkin mengambil masa lebih 12 bulan untuk kembali ke tahap pra PKP. |
Bayar 50% ansuran selama 12 bulan dan bayar ansuran yang lebih tinggi selepas itu. |
Bagi Pinjaman Peribadi/ Pembiayaan Peribadi-i
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab untuk Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
Dokumen Yang Diperlukan untuk Memohon |
|
---|---|---|---|
Gaji atau aliran tunai perniagaan terjejas. Memerlukan pengurangan ansuran pinjaman/pembiayaan seiring dengan kerugian pendapatan untuk membantu mendapatkan melalui tempoh ini. |
Bayar sama ada 25%, 50% atau 75% ansuran sedia ada, bersama dengan lanjutan pada tempoh pinjaman. |
Bagi pelanggan individu:
1) Slip gaji bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan)
Bagi PKS :
1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami |
NOTIS PENTING : Bagi pelan ini, pelanggan diminta untuk menerima tawaran bank dengan mengikuti arahan dalam emel yang akan dihantar kepada pelanggan dalam masa 5 hari dari tarikh permohonan.. |
Tiada pendapatan kerana Kehilangan Pekerjaan / Cuti Tanpa Gaji atau Penutupan Perniagaan |
Pelanjutan penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan untuk tambahan 3 bulan. |
Bagi pelanggan individu:
1) Surat HR yang menyatakan kehilangan pekerjaan / tiada cuti gaji / pemberhentian pekerja
Bagi PKS :
1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
|
Bagi Pinjaman Berjangka
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab untuk Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
Dokumen Yang Diperlukan untuk Memohon |
|
---|---|---|---|
Gaji atau aliran tunai perniagaan terjejas. Memerlukan pengurangan ansuran pinjaman/pembiayaan seiring dengan kerugian pendapatan untuk membantu melalui tempoh ini. |
Bayar sama ada 25%, 50% atau 75% ansuran sedia ada, bersama dengan lanjutan pada tempoh pinjaman. |
Bagi pelanggan individu:
1) Slip gaji bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini
Bagi PKS :
1) Penyata bank 9 bulan terkini * Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami. |
NOTIS PENTING : Bagi pelan ini, pelanggan diminta untuk menerima tawaran bank dengan mengikuti arahan dalam emel yang akan dihantar kepada pelanggan dalam masa 5 hari dari tarikh permohonan.. . |
Tiada pendapatan kerana Kehilangan Pekerjaan / Cuti Tanpa Gaji atau Penutupan Perniagaan |
Pelanjutan penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan untuk tambahan 3 bulan. |
Bagi pelanggan individu: 1) Surat HR yang menyatakan kehilangan pekerjaan / tiada cuti gaji / pemberhentian pekerja
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
|
Pengurangan gaji atau aliran tunai perniagaan dan memerlukan kelegaan jangka pendek sebelum memulakan semula ansuran penuh. |
Bayar Faedah /Keuntungan hanya selama 6 atau 12 bulan. |
Bagi pelanggan individu:
1) Payslip bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan)
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
|
Gaji atau aliran tunai perniagaan memberi kesan, tetapi pemulihan yang sedang dijalankan walaupun ia mungkin mengambil masa lebih 12 bulan untuk kembali ke tahap pra PKP. |
Bayar 50% ansuran selama 12 bulan dan bayar ansuran yang lebih tinggi selepas itu. |
Bagi Pinjaman Tunai Perniagaan
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab untuk Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
Dokumen Yang Diperlukan untuk Memohon |
|
---|---|---|---|
Gaji atau aliran tunai perniagaan terjejas. Memerlukan pengurangan ansuran pinjaman/pembiayaan seiring dengan kerugian pendapatan untuk membantu mendapatkan melalui tempoh ini. |
Bayar sama ada 25%, 50% atau 75% ansuran sedia ada, bersama dengan lanjutan pada tempoh pinjaman. |
Bagi pelanggan individu:
1) Payslip bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan)
For PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami |
NOTIS PENTING : Bagi pelan ini, pelanggan diminta untuk menerima tawaran bank dengan mengikuti arahan dalam emel yang akan dihantar kepada pelanggan dalam masa 5 hari dari tarikh permohonan..
|
Tiada pendapatan kerana Kehilangan Pekerjaan / Cuti Tanpa Gaji atau Penutupan Perniagaan |
Pelanjutan penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan untuk tambahan 3 bulan. |
Bagi pelanggan individu: 1) Surat HR yang menyatakan kehilangan pekerjaan / tiada cuti gaji / pemberhentian pekerja
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami |
|
Pengurangan gaji atau aliran tunai perniagaan dan memerlukan kelegaan jangka pendek sebelum memulakan semula ansuran penuh. |
Bayar Faedah /Keuntungan hanya selama 6 atau 12 bulan. |
Bagi pelanggan individu:
1) Slip gaji bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan)
Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami
|
|
Gaji atau aliran tunai perniagaan memberi kesan, tetapi pemulihan yang sedang dijalankan walaupun ia mungkin mengambil masa lebih 12 bulan untuk kembali ke tahap pra PKP. |
Bayar 50% ansuran selama 12 bulan dan bayar ansuran yang lebih tinggi selepas itu. |
Bagi Overdraf / Cashline-i
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab untuk Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
Dokumen Yang Diperlukan untuk Memohon |
|
---|---|---|---|
Gaji atau aliran tunai perniagaan terjejas. Mencari kelegaan jangka panjang melalui ansuran yang berpatutan. |
Tukar overdraf kepada pinjaman bertempoh. |
Bagi pelanggan individu:
1) Slip gaji bertarikh Mac 2020 2) Penyata Terkini 3) Penyata KWSP terkini (menunjukan sekurang-kurangan caruman 9 bulan) Bagi PKS : 1) Penyata bank 9 bulan terkini * *Anda akan menerima panggilan atau lawatan dari Pegawai Kredit HLB/HLISB sebagai sebahagian daripada proses penilaian kami |
NOTIS PENTING : Bagi pelan ini, pelanggan diminta untuk menerima tawaran bank dengan mengikuti arahan dalam emel yang akan dihantar kepada pelanggan dalam masa 5 hari dari tarikh permohonan |
Hanya untuk Pinjaman / Pembiayaan PKS
Situasi Kewangan Pelanggan atau Sebab untuk Memohon Bantuan |
Jenis Pelan Bantuan |
|
---|---|---|
Sila bincangkan situasi anda dengan Pengurus Perhubungan (Relationship Manager) anda. |
Kemudahan Pusingan/Perdagangan (termasuk Pembiayaan Perdagangan/Pembiayaan Perdagangan i, Overdraf/Cashline i, Pelan Pembayaran Balik Kredit/Kredit Pusingan i). |
|
Pelanggan korporat digalakkan untuk menghubungi Pengurus Perhubungan anda untuk berbincang lebih lanjut
Kad Kredit
Jenis Pinjaman/Pembiayaan |
Situasi kewangan pelanggan atau sebab permohonan bantuan |
Jenis Pelan Bantuan (bermula sejak April 2020)
|
Pelanggan Individu |
---|---|---|---|
Kad Kredit |
Memerlukan bantuan untuk menguruskan hutang kad kredit anda.
|
Tukarkan baki kad kredit anda yang belum dijelaskan menjadi pinjaman berjangka melalui Pelan Bantuan Penukaran Baki Kad Kredit HLB. Anda mempunyai pilihan untuk menukar kepada pelan ansuran 36-bulan pada kadar faedah 13% setahun (Kadar tetap ialah 7.1% setahun) |
Sila memohon di HLB Connect
|
Pelanggan yang telah menukar baki kad kredit anda menjadi pinjaman bertempoh, tetapi kini tidak dapat meneruskan pembayaran ansuran akibat Covid 19, juga boleh memohon pengurangan bayaran bulanan sebanyak 25%, 50% atau 75% dengan tempoh pinjaman lanjutan.
Bantuan lanjut DI SINI.
Soalan Lazim
Bantuan Pembayaran untuk pelanggan M40 selaras pengumuman Belanjawan 2021
Pelanggan dalam segmen M40 i.e. rumahtangga M40 (pendapatan bulanan RM4,001 sehingga RM8,000) atau pendapatan bujang M40 (RM2,001 sehingga RM4,000) dan sudah berdaftar dalam Bantuan Prihatin Nasional (BPN) dan layak untuk memohon. Pelanggan perlu ambil perhatian bahawa faedah/keuntungan terakru pada jumlah yang tertunggak.
Untuk maklumat tentang pelan sedia ada, ketik SINI.
Soalan Lazim
Bantuan Pembayaran untuk Pelanggan B40 selaras pengumuman Belanjawan 2021
Pelanggan atau pasanganya di dalam segmen B40 ie. rumah tangga B40 (pendapatan bulanan ≤RM4,000), atau Bujang B40 ( pendapatan bulanan ≤RM2,000 ) dan sudah berdaftar dengan Bantuan Sara Hidup (BSH) dan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) layak untuk memohon.
Pelan yang ditawarkan adalah seperti berikut:
Pilihan 1: Penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan selama 3 bulan.
Pilihan 2: Pengurangan 50% ansuran selama 6 bulan
Harap Maklum: Faedah/keuntungan akan terus ditambah kepada jumlah yang belum dibayar untuk Pelan Bantuan Pembayaran Bersasar. Butiran tambahan faedah/keuntungan akan diberikan di Soalan Lazim.
Jikalau anda ingin mengurangkan jumlah tambahan faedah/keuntungan, anda boleh memilh pilihan ketiga di bawah
Pilihan 3: Pengurangan 25% ansuran selama 6 bulan
Soalan Lazim
Bantuan Pembayaran untuk Perusahaan Mikro seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2021
Pelan yang ditawarkan adalah seperti berikut:
Pilihan 1: Penangguhan ansuran pinjaman/pembiayaan selama 3 bulan.
Pilihan 2: Pengurangan 50% ansuran selama 6 bulan
Harap Maklum: Faedah/keuntungan akan terus ditambah kepada jumlah yang belum dibayar untuk Pelan Bantuan Pembayaran Bersasar. Butiran tambahan faedah/keuntungan akan diberikan di Soalan Lazim.
Jikalau anda ingin mengurangkan jumlah tambahan faedah/keuntungan, anda boleh memilh pilihan ketiga di bawah
Pilihan 3: Pengurangan 25% ansuran selama 6 bulan
Soalan Lazim