Ciri & Manfaat
| Kategori Perbelanjaan | Nama Pedagang | Amaun Transaksi Runcit (RM) |
|---|---|---|
| Perkhidmatan Kedai Runcit | Kedai Pakaian ZYX | 300 |
| Perkhidmatan Insurans | Insurans X | 2,000 |
| Perkhidmatan Pengangkutan | Rapid Y | 500 |
Jumlah: 2,800 Layak kerana jumlah baki runcit tertunggak kad kredit lebih tinggi daripada RM500 |
| Kategori Perbelanjaan | Nama Pedagang | Amaun Transaksi Runcit (RM) |
|---|---|---|
| Perkhidmatan Kedai Runcit | Kedai Pakaian ZYX | 200 |
| Perjalanan dan Hiburan | Pawagam X | 30 |
| Perkhidmatan Pengangkutan | Rapid Y | 100 |
Jumlah: 330 Tidak Layak kerana jumlah baki runcit tertunggak kad kredit lebih rendah daripada RM500 |
| Kategori Perbelanjaan | Nama Pedagang | Amaun Transaksi Runcit (RM) |
Kelayakan untuk menukar melalui transaksi runcit |
Alasan kelayakan |
|---|---|---|---|---|
| Perjalanan dan Hiburan | Syarikat penerbangan XYZ | 5,000 | Layak |
Amaun Transaksi Runcit lebih tinggi daripada RM500 |
| Perkhidmatan Kedai Runcit | Kedai Pakaian ZYX |
300 | Tidak layak | Amaun Transaksi Runcit lebih rendah daripada RM500 |
Nota:
Transaksi runcit tidak boleh melepasi tarikh pembayaran pada saat penukaran Pelan Pembayaran Flexi.
Penukaran Pelan Pembayaran Flexi melalui transaksi runcit tertentu hanya boleh dilakukan melalui Perbankan Dalam Talian Hong Leong Connect ("HLB Connect Online") Sila rujuk kepada Terma & Syarat untuk senarai penuh perbelanjaan kad dan kod kategori pedagang (MCC) yang layak untuk ditukar melalui transaksi runcit.
Anda boleh mohon secara dalam talian melalui perbankan Connect Online atau Aplikasi Connect.
Hanya log masuk dan klik ‘Apply’ > ‘Credit Card Services’ > ‘Flexi Payment Plan’
Jika anda belum mendaftar untuk menjadi pengguna Connect? Daftar sekarang.
Nota:
Transaksi runcit tidak boleh melepasi tarikh pembayaran pada saat penukaran Pelan Pembayaran Flexi.
Penukaran Pelan Pembayaran Flexi melalui transaksi runcit tertentu hanya boleh dilakukan melalui Perbankan Dalam Talian Hong Leong Connect ("HLB Connect Online") Sila rujuk kepada Terma & Syarat untuk senarai penuh perbelanjaan kad dan kod kategori pedagang (MCC) yang layak untuk ditukar melalui transaksi runcit.
| Amaun Penukaran Min. (RM) | Kadar Faedah |
Tempoh (Bulan) |
|---|---|---|
| 500 | 1.88% p.a. | 3 |
| 500 | 3.18% p.a. |
6 |
| 500 | 3.58% p.a. | 12 |
| 500 | 3.99% p.a. | 18 |
2000 |
3.99% p.a. |
24, 36 |
Atau tukar baki runcit tertunggak/ transaksi runcit tertentu kad kredit anda dan pecahkan pembayarannya kepada ansuran bulanan yang lebih kecil sehingga 36 bulan.
| Amaun Penukaran Min. (RM) | Kadar Faedah |
Tempoh (Bulan) |
|---|---|---|
| 500 | 8.99% p.a. |
6 |
| 1,000 | 12, 18 | |
| 2,000 | 24, 36 |
Penukaran melalui transaksi runcit tertentu hanya layak untuk Kod Kategori Pedagang (MCC) seperti yang disenaraikan di bawah:
| Kategori Perbelanjaan | Kod Kategori Pedagang (MCC) |
|---|---|
Insurans |
5960, 6300 |
Perkhidmatan Pernebangan dan Pelancongan |
3000 – 3300, 3501 – 3838, 4511, 4582, 4722, 7011 |
Utiliti |
4821, 4899, 4900, 9399 |
Perkhidmatan Runcit |
5200 – 5399, 5611 – 5950, 5712 – 5732, 5944, 5970 – 5999, 7622 – 7641 |
Perkhidmatan Perubatan |
8011 – 8099 |
Perkhidmatan Automobil dan Automotif |
3351 – 3412, 5531 -5599, 7512 - 7549 |
Penambahan Nilai E-dompet |
6540 |
Pelbagai Perkhidmatan |
2741-2842, 4829, 5013-5199, 5963 – 5969, 6010 – 6533, 7012 – 7299 |
Perkhidmatan Peniagaan |
7311 - 7399 |
Sekolah, Kolej dan Universiti |
8211 - 8299 |
Perkhidmatan Kerajaan |
9211 – 9405 |
1. Di manakah saya boleh mendapatkan bantuan dan membuat aduan?
Jika anda mengalami kerumitan membayar balik, anda harus hubungi kami secepat mungkin untuk membincangkan alternatif pembayaran balik. Anda boleh menghubungi kami di:
Consumer Collections Department HLB di Hong Leong Bank Berhad,
Level 2, Tower A, PJ City Development, 15A, Jalan 219, Section 51A, Petaling Jaya, 46100 Selangor
Tel: 03-7959 1888
Faks: 03-7873 5555
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), sebuah agensi yang ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menyediakan perkhidmatan percuma mengenai pengurusan wang, kaunseling kredit, pendidikan kewangan dan penstrukturan semula hutang bagi individu. Anda boleh menghubungi AKPK di:
Level 5 and 6, Menara Aras Raya (formerly known as Menara Bumiputera Commerce), Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur.
Tel: +603-2616 7766
Laman web: akpk.org.my/contact-us
Program POWER! (Pengurusan Wang Ringgit Anda) ditawarkan oleh AKPK yang menganjurkan pengurusan wang berhemah dan disiplin kewangan kepada peminjam individu.
Untuk mendaftar dan maklumat lebih lanjut, sila hubungi 03-2616 7766 atau layari laman web www.akpk.org.my.
Untuk membuat aduan mengenai produk atau perkhidmatan yang ditawarkan, anda boleh menghubungi kami di:
Customer Advocacy HLB di Tingkat 13A, Menara Hong Leong,
No. 6, Jalan Damanlela, Bukit Damansara, 50490 Kuala Lumpur.
Tel: 03-7626 8821 / 03-7626 8802 / 03-7626 8812.
- Jika pertanyaan atau aduan anda tidak diselesaikan dengan memuaskan oleh kami, anda boleh menghubungi BNMLINK di:
4th Floor, Podium Bangunan AICB, No. 10, Jalan Dato’ Onn, 50480 Kuala Lumpur.
Tel: 1-300-88-5465 atau +603-2174 1717 (untuk panggilan luar negara)
Faks: 03-2174 1515.
Web form: bnm.gov.my/BNMLINK
2. Apakah produk-produk Kad Kredit lain yang tersedia untuk saya?
(i) Penukaran Baki Automatik (ABC)
(ii) Pindahan Baki Faedah Bulanan
(iii) Pindahan Baki Fi Sekali
(iv) Extended Payment Plan (EPP)
(v) Quick Cash Faedah Bulanan
(vi) Quick Cash Fi Sekali