Frequently Asked Questions - E-Penyata

E-Penyata

 

Kami menggalakkan pelanggan untuk memilih e-Penyata yang lebih pantas, lebih selamat, lebih mudah dan senang diurus.

Soalan Lazim e-Penyata

 

1.  Apa itu e-Penyata?

e-Penyata adalah versi elektronik penyata akaun. Anda mempunyai pilihan untuk muat turun secara terus dari HLB Connect dan/atau ia boleh dihantar ke alamat e-mel anda jika anda melanggan untuk e-penyata. Salinan bercetak atau penyata salinan bercetak akan terus tersedia untuk pelanggan yang tidak muat turun atau melanggan untuk e-penyata.

 

2.  Di mana saya boleh melihat Terma & Syarat e-Penyata?

Salinan Terma & Syarat e-Penyata boleh didapati di sini.

 

3.  Adakah saya perlu membayar untuk e-Penyata?

Tidak, perkhidmatan e-Penyata diberikan kepada anda tanpa caj.

 

4.  Apakah jenis akaun Hong Leong yang mempunyai perkhidmatan e-Penyata?

  • Kad Kredit
  • Kad Debit/Kad Debit-i
  • Akaun Semasa/ Akaun Semasa-i (individu sahaja)
  • Akaun Semasa Mata Wang Asing/ Akaun Semasa Mata Wang Asing-i (individu sahaja)
  • Akaun Simpanan/ Akaun Simpanan-i
  • Pembiayaan Hartanah/ Pembiayaan Hartanah-i
  • Pinjaman Kereta/ Pembiayaan Kereta-i
  • Pinjaman Peribadi/ Pembiayaan Peribadi-i

 

5.  Adakah selamat untuk menggunakan e-Penyata?

Ya, e-Penyata dijamin kerana maklumat anda dilindungi oleh kata laluan.

 

6.  Bagaimana saya boleh mendaftar untuk e-Penyata?

  • Jika anda adalah pengguna HLB Connect, hanya log masuk ke HLB Connect – www.hongleongconnect.my dan anda boleh melihat atau muat turun e-Penyata dengan mengikuti langkah bawah:-
Connect
 
  • Jika anda bukan pengguna HLB Connect, sila mendaftar sekarang dengan mengikuti langkah bawah:-
Non Connect
 
  • ATAU Hubungi Pusat Hubungan Hong Leong di 03-7626 8899
  • ATAU Lawati mana-mana cawangan Hong Leong Bank/ Hong Leong Islamic Bank

 

7.  Bilakah saya akan mula menerima e-Penyata saya jika saya mendaftar untuk e-Penyata sekarang?

Anda akan menerima e-Penyata pertama anda pada tarikh penyata berikutnya apabila mendaftar untuk HLB Connect atau mendaftar untuk langganan e-mel.

 

8.  Berapa lamakah e-Penyata saya boleh didapati di HLB Connect?

e-Penyata boleh didapati untuk dilihat dan dimuat turun di HLB Connect seperti di bawah:

Jenis Akaun

Kekerapan Penyata

e-Penyata boleh didapati untuk dilihat

Akaun Semasa/ Akaun Semasa-i (individu sahaja)

Bulanan

24 bulan terkini +1 bulan (bulan semasa)

Akaun Semasa Mata Wang Asing/ Akaun Semasa Mata Wang Asing-i (individu sahaja)

Bulanan

24 bulan terkini +1 bulan (bulan semasa)

Akaun Simpanan/ Akaun Simpanan-i

Bulanan

24 bulan terkini +1 bulan (bulan semasa)

Kad Kredit

Bulanan

24 bulan terkini

Pembiayaan Hartanah/ Pembiayaan Hartanah-i (bil berperingkat)

Bulanan

24 bulan terkini +1 bulan (bulan semasa)

Pembiayaan Hartanah/ Pembiayaan Hartanah-i (dibayar sepenuhnya)

Separuh tahunan

6 rekod terkini

Pinjaman Kereta/ Pembiayaan Kereta-i

Setiap tahun

3 rekod terkini

Pinjaman Peribadi/ Pembiayaan Peribadi-i

Setiap tahun

3 rekod terkini

9.  Adakah saya boleh menyimpan e-Penyata saya?

Ya, anda boleh memilih untuk melihat atau menyimpan e-Penyata anda dengan memuat turunnya ke peranti simpanan elektronik anda.

 

10.  Boleh saya menukar e-mel dan kata laluan untuk e-Penyata yang dihantar ke e-mel?

Ya, anda boleh menukar e-mel, tetapi kata laluan tidak boleh ditukar.

Untuk menukar e-mel secara Atas Talian, sila ke “Hong Leong Connect Home >Statement/Invoice > Email Subscription >Statement Subscription” untuk menukar alamat e-mel anda.

Secara alternatif, anda boleh memanggil pusat hubungan kami atau lawati mana mana cawangan kami untuk menukar alamat e-mel.

Kata laluan ditetapkan ke tarikh lahir anda mengikut format DDMMMYYYY, contohnya: 30AUG2014

 

11.  Adakah saya masih akan menerima penyata kertas saya?

Ya, penyata kertas akan terus tersedia untuk pelanggan yang tidak muat turun atau melanggan untuk e-penyata.

Anda boleh melihat dan memuat turun e-Penyata daripada HLB Connect atau melanggan untuk Penghantaran Penyata E-mel.

 

12.  Saya ingin melihat penyata saya di HLB Connect dan tidak mahu menerima e-Penyata melalui e-mel. Bagaimanakah saya berhenti melanggan untuk Penghantaran Penyata E-mel?

Anda boleh berhenti melanggan untuk perkhidmatan ini dengan mengikuti langkah berikut:

Home > Statement/Invoice > Email Subscription > Statement Subscription > Uncheck email subscription

e-Penyata tidak akan dihantar ke e-mel anda dalam kitaran penyata berikut.

 

13.  Apakah keperluan perisian atau perkakasan yang diperlukan untuk melihat e-Penyata dalam talian?

Untuk melihat e-Penyata dalam talian, anda perlu mempunyai berikut:

  • Komputer peribadi, tablet atau computer riba dengan akses Internet
  • Pelayar Internet (jenis pelayar yang disokong adalah Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari dan Opera)
  • Adobe Acrobat Reader

Untuk pertanyaan hubungi kami dalam talian atau singgah ke cawangan Bank Hong Leong yang terdekat.